Marketing automation, een term waar je niet meer omheen kunt. Maar wat is het nou eigenlijk? En wat kan het voor jou betekenen?
Een korte definitie: “Marketing automation is het automatiseren van taken en processen binnen marketing en sales.” Het doel hiervan is om eerder in de customer journey contact te krijgen met je leads, ook als deze nog niet klaar zijn voor een aankoop. Dat doe je door automatisch gerichte content op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen. Daarmee informeer en overtuig je de lead en help je deze door de customer journey. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat deze lead een klant wordt. Marketing automation zorgt ervoor dat een groot deel van dit proces automatisch verloopt.
Hoe doe je dit?
Je richt je marketing automation processen in met behulp van flows. Deze bestaan uit zogenoemde triggers en tasks. Triggers zijn acties van je leads of bezoekers. Tasks zijn de dingen die je marketing automation proces moet uitvoeren bij zo’n actie. Ofwel: als dit gebeurt (trigger), dan moet nu dat gebeuren (task). Deze flows richt je zo in dat ze volledig automatisch opereren, zonder dat je hier handmatig hoeft in te springen. Zodra persoonlijk contact met een lead nodig is, krijgt de betreffende afdeling automatisch een melding. Deze pakt de lead dan op en sluit de uiteindelijke deal.
Wat is marketing automation dus niet?
- Een nieuwe term voor e-mailmarketing.
Hoewel je met marketing automation veel met e-mail werkt, is het zoveel meer dan dat. Marketing automation betreft alle kanalen binnen je customer journey. Dus ook social campagnes, telefonische campagnes en direct mail. - Enkel een marketingtool.
De naam doet anders vermoeden, maar marketing automation werkt het best als marketing, sales en service hierin samenwerken. De juiste signalen moeten door de juiste afdeling worden opgepakt om je leads door de customer journey heen te helpen. - Gemakkelijk scoren.
Als je het eenmaal onder controle hebt en de flows die je hebt gecreëerd kan blijven verbeteren, zal je merken dat je conversies hoogstwaarschijnlijk gaan stijgen. Maar als je ervan uitgaat dat je even een marketing automation softwarepakket aanschaft en dan klaar bent, dan moeten we je helaas teleurstellen. Het vergt toewijding van jou en je team. En dan hebben we het dus niet alleen over het marketingteam, maar ook over sales en customer service.
Waarom marketing automation?
Klanten centraal
Marketing automation past goed bij een nieuwe benadering van het marketingproces. Het marketing en salesproces werd altijd gezien als een trechter. Dit houdt in dat je klanten de uitkomst zijn onderaan de trechter. Je begint met marketing, daarop volgt sales en uiteindelijk komt er een klant uit. En dan? Dan moet je weer bij het begin beginnen. Alle moeite en tijd die je in die klant hebt gestopt is weg. Zeker nu reviews van klanten en mond tot mondreclame de grootste invloed hebben op een aankoopproces, is dat zonde.
Een betere benadering is daarom om de klanten centraal te zetten. Centraal te midden van zowel marketing en sales als service. Kijk maar eens naar deze afbeelding. Met je klanten centraal, gebruik je het momentum van je tevreden klanten ten behoeve van marketing, sales en service. Daarmee kun je mond tot mondreclame en herhaaldelijke verkopen realiseren. Met andere woorden, je bedrijf blijft dus draaien.
Het liefst geef je elke (potentiële) klant dus veel persoonlijke aandacht, zodat deze zich bindt aan jouw bedrijf. Maar als je dat daadwerkelijk doet, ben je daar onnodig veel tijd aan kwijt. Helemaal als blijkt dat niet iedere lead van dezelfde kwaliteit is. Die ene lead waar je veel tijd in hebt gestopt, hoeft dus uiteindelijk niet per se klant te worden.
Daarnaast wil je klanten natuurlijk zo goed mogelijk begeleiden in het onboarding proces. Je wilt namelijk dat je klanttevredenheid stijgt en je klanten als het ware als ambassadeur gaan fungeren voor jouw bedrijf.
Hoe helpt marketing automation daarbij?
Marketing automation kan je helpen met veel verschillende onderdelen van marketing, sales en service. Denk aan het genereren van leads, lead nurturing en lead scoring, maar ook relatiemarketing en klantbehoud. De juiste inzet van marketing automation zorgt ervoor dat al deze processen beter meetbaar en dus verbeterbaar worden. De informatie die je meet en verkrijgt via marketing automation kun je weer inzetten om je klantrelatie te versterken.
De meeste bedrijven kiezen niet bewust voor het automatiseren van hun customer journey, het gaat geleidelijk. Daardoor ontstaat vaak een wirwar aan aan elkaar geknoopte tools die al dan niet samenwerken met een centraal CRM systeem. Deze aanpak loopt vaak vast op gewenste aanpassingen in het proces die niet mogelijk blijken. Zoals het rapporteren van de effectiviteit van het totale proces.
Waarom heb je hier specifieke software voor nodig?
Als je marketing automation goed wilt aanpakken wil je het volgende goed geregeld hebben:
- Een centrala database
Hier worden alle gegevens, interacties met en het gedrag van de (potentiële) klanten verzameld. - Een omgeving waarin je alle processen en interacties kunt maken, beheren en automatiseren.
- Een analyse-omgeving waarin je kunt zien wat werkt en wat niet werkt. Want wat voor invloed heeft de automatisering op de omzet?
Omdat een aaneenschakeling van verschillende tools vaak zorgt voor onoverzichtelijkheid, raden we aan om uiteindelijk over te stappen op één van de beschikbare Marketing Automation suites in de markt. In deze software beheer en optimaliseer je je complete marketing-, sales- en serviceprocessen. Je meet, optimaliseert en automatiseert je flows constant. Door het overzicht van alle processen op een plek, verbetert ook de onderlinge samenwerking tussen de verschillende bedrijfsonderdelen.
Door alle aspecten op een plek te hebben, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Je hebt direct inzicht in alles wat je nodig hebt en alles wat je wilt weten, zonder te hoeven switchen tussen programma’s. Marketing automation software is zo ingericht dat je gemakkelijk je flows en resultaten kan meten. Bovendien kun je verbeteringen snel doorvoeren en het effect ervan zien.
Hoeveel moet ik hierin investeren?
Het gebruik van marketing automation software kost in de meeste gevallen een bedrag per maand. Vaak is dit afhankelijk van de grootte van je organisatie en het aantal processen dat je gaat automatiseren. Het lijkt soms een behoorlijke investering, maar dat bedrag verdien je snel terug! Je hoeft namelijk geen mensen aan te nemen om al deze taken en processen handmatig uit te voeren. Na het automatiseren van processen kun je gaan monitoren hoe deze lopen en waar je verbetering kan doorvoeren. Je kunt gaan werken áán je proces in plaats van ín je proces. Dat klinkt toch ideaal?
Hoe begin ik?
Overtuigd? Fijn! Maar hoe maak je die eerste start? Er zijn inmiddels vrij veel marketing automation tools op de markt. We kunnen ons dus voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom helpen we je graag met de juiste keuze en de eerste stappen naar marketing automation. Of als je al bent begonnen en nu merkt dat je vastloopt, vraag maar raak. Als marketingbureau doen we er alles aan om jou zo goed mogelijk te adviseren en ondersteunen op jouw weg naar marketing automation. Wij geloven dat iedereen baat kan hebben bij marketing automation. Want zeg nou zelf, wie wil er niet (nog) efficiënter werken?
We reageren binnen één werkdag.
En daarna?
Zodra de eerste stappen zijn gezet, kijken we verder naar de toekomst. Hoe zorg je dat je met marketing automation meer verkeer naar je website genereert? En hoe vergroot je de groei van je bedrijf?