07 mei, 2020

A/B testen en je flow optimaliseren

Je hebt de eerste stappen gezet met marketing automation. Als je verschillende flows hebt ingericht, is de volgende stap het meten van de resultaten. Die doe je met A/B testen. Aan de hand van deze resultaten kun je keuzes maken. Bekijk waar verandering en verbetering mogelijk en misschien zelfs nodig is. Hoe soepeler je klanten door je flows heen bewegen, hoe gunstiger dit is voor je klanttevredenheid. En wat wil je nou nog meer dan tevreden klanten?

Schakel Marketeers
2 - 3 min. read
Marketing Automation

Denk je een optimalisering te hebben gevonden? Test dan het resultaat van deze optimalisering ten opzichte van je huidige flow. Doe bijvoorbeeld A/B testen, waarbij je de verschillen goed inzichtelijk maakt. Omdat een groot gedeelte van je proces geautomatiseerd is, heb je als het goed is meer tijd om zulke testen te doen. Door A/B testen te doen, merk je wat het beste werkt voor jou en jouw klanten. Test kleine wijzigingen, zie wat het effect is en je kunt weer door met de volgende optimalisatie.

Betrek je teams

Ook is het belangrijk om je teams te betrekken bij het optimaliseren van je flows. Als je het slim hebt aangepakt, heb je ze vanaf het begin erin betrokken. Voor mogelijke verbeteringen heb je veel aan de input van de verschillende teams. Dat geldt zeker als het een flow betreft waar meerdere teams mee te maken hebben. Vraag waar ze tegenaan lopen, welke signalen ze krijgen en waar zij zelf verbeteringen zien. Afhankelijk van de grootte van je teams, kun je hier een contactpersoon voor aanstellen. 

Deel ook de resultaten en wijziging in effectiviteit met je teams. Laat ze zien wat hun input betekent voor het proces en zorg dat iedereen weet waar hij het voor doet. Marketing automation doe je met z’n allen dus je hele team moet erachter staan.

Gebruik marketing automation software

Als je gebruik maakt van marketing automation software, zijn veel dingen gemakkelijker gemaakt voor je. Zo is er vaak een standaard functie waarmee je A/B testen kan inrichten. De rest gaat automatisch, wel zo handig. Geen ingewikkelde handelingen uitvoeren, maar het systeem voor je laten werken. Daarvoor is het tenslotte gemaakt.

Na het doorvoeren van wijzigingen in je flows is het van belang dat je de effectiviteit ervan continu blijft monitoren. Ook hier heeft de meeste marketing automation software een omgeving voor. Zo krijg jij snel inzicht in de resultaten en kun je je focussen op de verdere optimalisatie. 

Waar wij enthousiast van worden, is dat marketing automation software alles wat je ervoor nodig hebt weergeeft in één omgeving. Zo hoef je niet constant te wisselen tussen programma’s als analytics, je e-mailprogramma en bijvoorbeeld je chatfunctie. Daardoor houd jij het overzicht, en je collega’s natuurlijk ook. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken?

Hulp of advies nodig?

Zie je niet zo goed waar en hoe je verbeteringen kan doorvoeren? Of heb je hulp nodig bij het gebruik van jouw marketing automation software? Wij helpen je graag! Als marketing automation specialist zijn we bekend met verschillende marketing automation software. En deze kennis en ervaring passen we graag toe, ook voor jouw organisatie.