04 november, 2022

Waarom je moet stoppen met het gebruik van zwart in (web)ontwerp

Een zwarte uitstraling voor websites. Bijna iedereen vindt het mooi. Chique, strak en modern zijn termen die ik veel als argument hoor bij klanten als ik ze vraag: waarom zwart?

Schakel Marketeers
2 - 3 min. read
Branding

Ik snap het eerlijk gezegd ook wel, dat zwart. Hoog kleurcontrast, dus goed voor de leesbaarheid. En het is bij goed gebruik best mooi. Toch ga ik er niet in mee.

Volgens onderzoek heeft ongeveer 58% van de volwassenen last van vermoeide ogen door computerwerk. Dus een grote kans dat jij ook bij dat clubje hoort. Vooral wanneer je langere teksten leest, kan puur zwarte tekst op een witte achtergrond (of andersom) zorgen voor deze overstimulering van je ogen. Hierdoor neem je minder goed op wat je leest en haak je sneller af. Het voelt niet fijn.

Het ontwerp van een website kan helpen dit voorkomen. Hoe? Heel simpel. Pak een andere donkere tint dan zwart. Dezelfde uitstraling, maar veel liever voor je ogen.

Kies eens voor deze kleuren

Stop met zwart in webdesign

Hierboven zie je het verschil. Links 100% zwart, rechts een koele donkergrijze tint. Kijkt al rustiger toch?
Je kan het nog prettiger maken voor je ogen. Dit doe je door geen wit, maar bijvoorbeeld een lichtgrijze kleur aan tekst te geven. Kijk hieronder maar.

Stop met zwart in webdesign

Zie je het verschil?

OK. Mooi. Dan zal ik je nu nog een reden geven om geen 100% zwart te gebruiken in je website en in je branding.

Zwart is saai. Vlak. Koud. Kil. Onvriendelijk. Daardoor drempel verhogend. Ik zal je het verschil laten zien in combinatie met een signaalkleur.

Stop met zwart in webdesign

Links weer 100% zwart. Rechts een lekkere knalrood. Welk gevoel krijg je van deze combinatie? Schreeuwerig? Agressief? Niet heel prettig hè? Laat ik je nu zien wat dezelfde kleur rood doet in combinatie met de koele donkergrijze tint.

Stop met zwart in webdesign

Een stuk aantrekkelijker, vriendelijker en zelfs dynamischer toch?

Kleur moet waarde toevoegen aan je merk

Kies niet zomaar een kleur ‘omdat je ‘m mooi vindt’. Kleuren zijn een groot onderdeel van goede branding. Ze staan ergens voor en geven je een bepaald gevoel. Aleen kleur kan al een boodschap overbrengen. Onbewust je brein beïnvloeden. Gaaf hè? Handig ook.

OK. Kleur is dus een een krachtig onderdeel binnen het ontwikkelen van een sterk merk. Denk er goed over na en zorg dat het in je voordeel werkt. Hoe? Dat lees je in deze blog.

Heb ik je al overtuigd?

Mooi. Stuur me een mail. Maken we een afspraak.
En starten we het het schrappen van 100% zwart. Durf jij?