18 februari, 2022

Waarom een goede 404-pagina belangrijk is

404, error, not found. Je wilt niet dat je bezoekers die tekst zien. Want het betekent simpelweg dat je (potentiële) klant geen antwoord krijgt op zijn vraag. Maar ja, het kan altijd gebeuren dat iemand op zo’n pagina terechtkomt. Bijvoorbeeld door een verkeerde of oude link of een typefout. Als dit gebeurt, zorg er dan in ieder geval voor dat je je bezoeker een handje helpt.

Schakel Marketeers
3 - 5 min. read
Webdesign

Wat kunnen redenen zijn van een 404-foutmelding?

  • Een verbroken in- of externe link
  • Een onjuist getypte URL
  • Een verlopen verkorte link (van een derde partij)
  • Een fout tijdens copy/past
  • De gezochte pagina is verplaatst
  • De gezochte pagina is verwijderd

Wat moet je doen?

Het probleem oplossen. Je kunt dit zelf uitzoeken met bijvoorbeeld Google Search Console of Google Analytics. Want je wilt natuurlijk dat je bezoeker op de goede pagina terechtkomt. Kom je er zelf niet uit? Dan kunnen wij bij Schakel Marketeers je daar natuurlijk bij helpen.

Maar ook al heb je zelf de interne links goed voor elkaar, dan nog kan het zijn dat bezoekers door een foute externe link op een niet bestaande pagina op je website komen. Een goede 404-pagina blijft dus onmisbaar.

Waar een 404-pagina aan moet voldoen

Een 404-pagina kan en hoeft niet perfect te zijn, maar moet wel aan een paar voorwaarden voldoen:

  1. Doe normaal
  2. Benadruk niet de fout
  3. Noem je 404-pagina geen 404-pagina
  4. Help je bezoeker verder
  5. Kom met suggesties of iets nuttigs

1. Doe normaal

Behandel je 404-pagina als een gewone webpagina die gericht is op het helpen van je bezoekers. De inrichting hoeft niet bijzonder te zijn, maar bied ze wel een uitweg door een goede navigatie en zoekfunctie te gebruiken. 

404-pagina Hema

2. Benadruk niet de fout

Als een bezoeker op een 404-pagina komt, dan ziet hij al dat er iets niet goed gaat. Dan hoef je dus niet te benadrukken dat er iets fout is gegaan. Geef hem liever een oplossing.

404-pagina Centraal Beheer

3. Noem je 404-pagina geen 404-pagina

Al is de 404-pagina wereldberoemd, zo wil je hem niet noemen. Maak er iets leuks van. Zorg ervoor dat je van een vervelend moment een leuk of grappig iets maakt. 

404-pagina CloudSigma

4. Help je bezoeker verder

Als jij iets niet kan vinden wil je toch ook dat iemand je helpt? Dus waarom zou jij je websitebezoeker niet helpen? Juist, gewoon doen dus. Bijvoorbeeld met een chatfunctie of een contactbutton. 

404-pagina van ASR

5. Kom met suggesties of iets nuttigs

Geef ze eventueel alternatieven door de belangrijkste producten, pagina’s of blogs te tonen. Maak van een misser, iets positiefs. Geef ze bijvoorbeeld een cadeautje in de vorm van een whitepaper of kortingscode.

404-pagina van Greetz

Van deze tips, blijft de allereerste het belangrijkst: doe gewoon en maak in menselijke taal duidelijk dat er iets is misgegaan. Blijf daarnaast positief en benadruk niet de (404) fout en geef al helemaal de bezoeker niet het idee dat hij zelf iets verkeerd gedaan heeft. Het is al vervelend genoeg dat hij niet vindt wat hij zoekt. Leg de schuld bij jezelf en biedt aan hem te helpen om te vinden wat hij zoekt.

Een beetje humor is oké, zolang dit maar wel bij de uitstraling van jouw website past. Overdrijf niet. Een woordspeling of grappige foto kunnen daarbij helpen. Maar hou het subtiel.

Samengevat

De elementen die eigenlijk niet mogen ontbreken op een goede 404-pagina zijn:

  • Een zoekfunctionaliteit
  • Een link naar de sitemap van de website
  • Een begrijpelijke uitleg dat de pagina, die de bezoeker eigenlijk zoekt, niet meer bestaat of is verplaatst
  • Een gewone navigatie, zoals die ook op de rest van de website te zien is
  • Een opmaak in hetzelfde design als de rest van de website
  • Een contactmogelijkheid, bijvoorbeeld met een (link naar een) chatfunctie, contactformulier of telefoonnummer
  • Een link naar je FAQ-pagina, als die op de website aanwezig is
  • Een link of knop naar “Homepage” of “Ga terug naar vorige pagina”

Help please

Kan je wel een handje gebruiken met het bouwen van een nieuwe website of het optimaliseren van pagina’s? Neem contact met ons op om een keer te sparren.