24 januari, 2022

6 webdesign-fouten waardoor je omzet verliest

Dit keer ga ik het hebben over 6 van mijn grootste ergernissen in webdesign. Fouten waardoor jij omzet verliest. En dat wil je niet. Daarom vertel ik je hoe het wél moet.

Schakel Marketeers
4 - 6 min. read
Webdesign

1. Websites zo oud als je oma

Vintage is hip, maar oud is nog net zo stoffig als altijd. Bezoekers zien wanneer je website tien jaar oud is. Of zelfs wanneer je site vier jaar oud is. Echt. Je bedrijf staat niet stil toch? Zorg er dus voor dat je website ook nooit stilstaat.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bijna 50% van de 2500 ondervraagden het websiteontwerp het belangrijkste criterium vindt om te besluiten of een bedrijf geloofwaardig is. Je website is een middel om te verkopen. Zeg maar, een salesmanager die 24/7 voor jou op pad is. 

Hoe zorg je ervoor dat je website écht wat oplevert? Investeer tijd, aandacht en liefde. Maandelijks. Wekelijks. Dagelijks. Je oma wordt er blij van. En je website ook. Want ieder uur aan goed bestede aandacht voor je online communicatie levert geld op. Heb je nog nieuwsberichten uit 2019 op je homepagina staan? Aiiii. Is er dan niets gebeurd in de tussentijd? Wel toch? Nou dan! Laat van je horen.

2. Een slechte UX is killing

De user experience (UX) bepaalt hoe snel en makkelijk de bezoeker kan vinden wat hij zoekt. Het is een belangrijk deel van websitevormgeving. Waarom zijn er dan toch zoveel websites waarin je verdwaalt? Een website bezoeken moet geen zoektocht zijn. Dat jij weet waar alles staat, betekent niet dat dat voor de bezoeker geldt. Jij mag dan wel weten wat die lollige icoontjes betekenen, maar je kunt er nooit vanuit gaan dat de bezoeker jouw logica begrijpt. 

Neem je bezoeker bij de hand. En leid hem naar een contact of aankoop. Vertel hem onderweg alles wat hij wil weten. Meer niet.

Gratis tip. Laat je website ontwikkelen door een bureau die UI/UX, ontwerp, copywriting en website realisatie in huis heeft. Ja, de investering is hoger dan die bij een zolderkamer zzp’er, maar het levert wél een website op die geld in het laatje brengt. En, eerlijk, dat is toch waar het om gaat?

3. Zo. Veel. Woorden.

Wie leest er nou graag dikke lappen tekst wanneer je online op zoek bent naar een fris paar schoenen of een kekke zonnebril om te shinen op het terras. Niemand. Zorg ervoor dat je in de oriëntatiefase van de bezoeker niet veel woorden gebruikt. Die woorden komen wel als hij een keus heeft gemaakt. Dan wil hij alles weten. 

Toch gaan te veel ontwerpers ervan uit dat al die rijen met woorden wél gelezen worden. Ik zal je de waarheid vertellen: niemand doet dat. Hoe het beter kan?

  • Schrap ieder overbodig woord.
  • Gebruik visuele middelen om je boodschap te communiceren: video, afbeeldingen, grafieken, kaders met weinig woorden.
  • Heb je een opsomming? Er bestaat zoiets als bulletpoints. Gebruik ze.
  • Gebruik tussenkoppen. Dat maakt de tekst ‘scanbaar’.
  • Vertel een verhaal.

Zie je dat hierboven? Ook dat zijn bulletpoints. Leest een stuk makkelijker toch?

Nog een tip. Plaats de belangrijkste bulletpoint bovenaan. Het belangrijkste punt daarna plaats je niet op de tweede plaats maar als laatste. O ja, beperk het tot 7 bulletpoints.

4. Fotografie? Nee, bedankt. We maken zelf foto’s.

Deze kom ik wekelijks tegen. Bedrijven die tijd en geld investeren in een goede website, maar het belang van fotografie niet zien. “Laat die fotografie uit je voorstel maar zitten, we maken zelf foto’s.” Telkens weer klopt vol verwachting mijn hart. Pling! Een mail. “Hierbij de foto’s voor de website”. Slik… onscherp, stockfoto’s, halve hoofden, doffe kleuren en geen rekening gehouden met de headerformaten. Matig. Wil je dat klanten jouw bedrijf associëren met matigheid? Nee? Investeer dan ook in goede fotografie. Een goed beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Hierboven een voorbeeld. Links het soort foto’s dat wij vrijwel altijd aangeleverd krijgen, rechts een foto die wij voor de klant hebben gemaakt. Dezelfde handeling. Toch met veel meer beleving vastgelegd. Met welke partij zou jij, afgaand op deze foto’s, zakendoen? En wist je dat een website met goede, aansprekende foto’s tot 94% meer bekeken wordt dan zijn tegenhangers? Feit.

Wil je het toch zelf proberen? Hier een paar tips.

  • Laat mensen zien. Nee, geen stockfoto’s. Echte mensen.
  • Laat mensen op een foto kijken naar de call to action.
  • Houd rekening met de headers. Kijk bijvoorbeeld waar de teksten komen in het ontwerp.
  • Niet je bedrijfspand of bedrijfsbusjes showen in de header. Dat zegt niets.

5. Lekker kleuren

Maar al te vaak zie ik websites waarin de kleuren een complete chaos zijn. Sommige kleuren of kleurcombinaties roepen negatieve associaties op. Puur zwart (#000000) is er één van. Beperk dus het gebruik van puur zwart. “Ja, maar zwart is zo chique.” Nee. Zwart is negatief. Onvriendelijk en zorgt voor een drempel om contact op te nemen.

Neonkleuren zijn gaaf in kunst en illustraties, maar op een computerscherm komen ze vaak over als irritant en overweldigend. Goedkoop zelfs. 

Lichte kleuren worden onleesbaar op een witte of gedetailleerde achtergrond.

Weet waar je mee bezig bent als het om kleuren gaat. Lees meer over het gebruik van kleuren.

6. Mag ’t logo iets groter?

Nee. Dat is ons vaste antwoord als een klant vraagt of het logo misschien toch iets groter mag. Wanneer het aankomt op webdesign moet je niet altijd voor het grootste gaan. Dus blaas je logo niet op tot onmenselijke proporties. Ze hoeven hem niet te zien vanaf de maan. Een bescheiden logoformaat toont klasse, terwijl een te groot logo arrogantie uitstraalt.