Zoals we eerder schreven, heeft het inzetten van marketing automation inderdaad veel voordelen. Zeker als je je proces blijft optimaliseren op basis van je resultaten. Maar dat betekent niet dat alle marketingacties vanzelf gaan, integendeel.
Het is als het ware een andere manier van campagne maken. Een goed voorbeeld van hoe het beter kan, komt uit onze eigen portefeuille. Dat is namelijk de manier waarop wij CTA-verzoeken (Call-To-Action-verzoeken) aanpakken.
Bellen als opvolging
Stel je voor, we krijgen ongeveer 10 tot 12 van die CTA-verzoeken per week. Na zo’n verzoek bellen we de aanvrager zo snel mogelijk. Dit telefoongesprek is eigenlijk altijd een vraag van de potentiële klant om meer informatie. Inmiddels kunnen we in ongeveer 10 minuten een heldere uitleg geven aan de telefoon.
In deze 10 minuten vertellen we eigenlijk altijd hetzelfde verhaal. Dit is namelijk de informatie waar elke potentiële klant behoefte aan heeft. Hoe weten we at alle potentiële klanten willen weten? Nou, dat hebben we geleerd in ons eigen proces. We hebben al zoveel CTA-verzoeken gehad, waarin veel dezelfde vragen werden gesteld. Door dit te analyseren en daarvan te leren, hebben we de generieke vragen kunnen onderscheiden van de unieke vragen. Het antwoord op deze generieke vragen, geven we in het telefoongesprek van 10 minuten.
Als je alle gesprekken optelt, spenderen we dus zo’n 100 – 120 minuten per week aan het geven van diezelfde uitleg. Deze twee uur per week kunnen we nergens anders aan spenderen. Maar hoe kan dit beter? Hoe kun je deze gesprekken automatiseren?
Hoe kan dat anders?
Als we hier marketing automation voor inzetten, kunnen we bijvoorbeeld een video maken. Een filmpje van ongeveer 1-2 minuten waarin we extra informatie geven. Het verhaal dat we nu vaak telefonisch doen, maar dan deels op video dus. Aangevuld met de rest van de informatie in de mail, want een filmpje van 10 minuten is wel erg lang. We willen natuurlijk niet dat onze potentiële klanten afhaken omdat ze de video te lang vinden.
Als reactie op zo’n CTA-verzoek, kunnen we vervolgens instellen dat deze persoon allereerst een e-mail krijgt met als onderdeel deze video. Vervolgens heeft deze potentiële klant de optie om direct over te gaan tot aanschaf, of misschien heeft deze nog wat meer overtuiging nodig.
Door de video, besparen wij per CTA-verzoek 10 minuten tijd aan het geven van informatie. Dan kun je natuurlijk denken, lekker 10 minuten in je hangmat terwijl je potentiële klant de informatie tot zich neemt. Maar dat is natuurlijk niet hoe het werkt.
Tijd voor het optimaliseren van je proces
De tijd die we besparen aan de telefoon, steken we in het optimaliseren van het proces. Hoe presteert deze campagne? Via onze marketing automation software (wij gebruiken HubSpot) meten we de resultaten van de e-mail met daarin de video. Hoeveel interactie ontstaat er? Klikken onze potentiële klanten eerst nog verder? Wie wil alsnog extra informatie na het zien van de video?
Op deze resultaten kunnen we vervolgens weer inspelen om het gehele proces verder te optimaliseren. Als we daar de tijd insteken die we besparen aan de telefoon, hebben we al 2 uur per week hieraan te besteden. Twee uur waarin we werken áán ons proces, in plaats van ín ons proces.
Wij zijn voorstander van de juiste inzet van marketing automation. Ook geloven we dat veel bedrijven hier profijt van kunnen hebben. We willen je alleen wel waarschuwen: het betekent niet dat jij in je hangmat kunt gaan liggen en dat alles vanzelf gaat. Je moet blijven werken aan je campagnes en aan je processen.
Gebruik de juiste tools
Het gebruik van marketing automation software helpt je om het overzicht te houden. Gebruik een tool waarin je CRM wordt bijgehouden en alle facetten van marketing automation. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van HubSpot, voor onze volledige marketing automation. Zonder deze software kost het al snel meer tijd om je verschillende systemen te stroomlijnen.
Hulp nodig?
Hoe zorg je ervoor dat je communicatie met en naar je potentiële klant persoonlijk blijft? Jij hebt met behulp van je flows gezorgd dat je weinig handmatige handelingen meer hoeft te doen. Maar je wilt natuurlijk niet dat je lead en klanten zich een nummertje voelen. Deze moet zich verbonden (gaan) voelen met jouw organisatie. En dat gaat het beste als zij het contact als persoonlijk ervaren. Hoe pak je dit aan?