Waarom wel, waarom niet?
Je wilt zo graag vertellen wat je missie, je drijfveer is. Maar moet je het nou wel of niet op je website zetten? In deze blog lees je de do’s en dont’s van een missie op je website.
Een paar dingen om te overdenken.
#1. Weet wat een missie is
Met je missie geef je je bestaansrecht aan. Het is je drijfveer. Het gaat dus niet om de doelen die je wilt bereiken en ook niet om wat je core business is. De missie geeft altijd een algemeen belang aan. Je voegt iets belangrijks toe. Iets wat ertoe doet en wat de hele organisatie passie geeft.
Wel:
De natuur bij ons terugbrengen.
Een waardevolle toekomst voor iedereen.
Betaalbaar design voor iedereen.
Alledaagse dingen bijzonder maken.
Niet:
Het meest toonaangevende bedrijf in de voedingsbranche zijn.
Door te doen wat we beloven, blijven wij een betrouwbare partner.
We bieden onze leerlingen eigentijds onderwijs in een uitdagende leeromgeving.
Wij zijn een ondernemende partner in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
#2. Overweeg het woord ‘missie’ weg te laten
Veel lezers haken af als ze het woord ‘missie’ zien, omdat ze intuïtief of uit ervaring verwachten dat er een stevig stukje beleidstaal aan zit te komen. Daar zitten ze niet op te wachten, laat staan dat ze er eens lekker voor gaan zitten om zich erin te verdiepen. Kies voor een kop die prikkelt om door te lezen.
Heerlijk wonen
Passende en betaalbare woonruimte voor mensen met lage inkomens.
#3. Vermijd beleidstaal
Het lijkt alsof het woord missie ‘vraagt’ om formeel taalgebruik dat rechtstreeks uit het beleidsplan van de organisatie komt. Nergens voor nodig, schrijf alsof je je missie uitlegt aan je vriend of aan de buurman. Schrijft makkelijker, leest makkelijker.
#4. Houd het kort
Niet:
Wij dragen zorg voor het behoud en beheer van monumentale en bijzondere panden in Noord Nederland om het cultuurhistorisch erfgoed te behouden voor latere generaties en bij te dragen aan de vitaliteit van de steden.
Wel:
Erfgoed behouden voor latere generaties en bijdragen aan de vitaliteit van steden.
#5. Leid het in
Op veel websites zie je in één adem genoemd onder elkaar staan: visie, missie en kernwaarden. Opdracht aan de lezer: ‘Red je er maar mee’.
Met een paar inleidende zinnen maak je het voor de lezer al een stuk makkelijker om te lezen.
Haast, haast en nog een haast. Het kenmerkt het leven dat we in deze tijd leiden. Steeds meer, steeds sneller. We vergeten steeds vaker een pauze te nemen, bij te tanken. Mensen weten nog nauwelijks wat stilte is. Daarom willen wij de natuur bij ons terugbrengen.
Mensen zijn op hun best als ze met werk kunnen deelnemen aan de maatschappij. Die functioneert het best als zoveel mogelijk mensen werken. Het is onze missie om werken voor mensen te bevorderen.
#6. Durf losser te zijn
Tja, wat zou u missen als we er niet waren. In ieder geval heel veel mooie winkels in Nederland waar gewone dingen net iets mooier zijn.
#7. Straal passie uit
Niet:
Dat hebben we vastgelegd in onze missie
Wel:
Elke dag weer worden we geïnspireerd door kleding. We raken er niet over uitgepraat. U kent dat zelf wel. Wij gunnen mensen dat ze zich lekker voelen in hun kleren.
#8. Zorg voor een gezicht
Laat de missie uitleggen door iemand uit je organisatie. Dat hoeft zeker niet per se iemand uit de top te zijn.
Je leest het al wanneer je bij ons binnenkomt ‘Betaalbaar wonen voor iedereen’. Voor mij zorgt onze missie voor veel duidelijkheid in mijn werk. Een week geleden meldde zich een jong gezin dat het laatste jaar door alle pech die je kunt tegenkomen, achtervolgd werd. Geen werk, geen geld geen hulp van familie. Doodmoe van elke dag weer moeten zorgen voor een onderkomen. ‘Te gek’, vonden wij met zijn allen. We hebben er bakken energie tegenaan gegooid. Hier en daar een regeltje over het hoofd gezien. Over twee weken krijgen ze de sleutel van een klein maar dapper appartementje. Weer gelukt. Yes.
Ine (van bureau inschrijvingen)
#9. ‘Wij’ en ‘willen’
Het gaat er niet om wat jij wilt, maar juist wat dat voor anderen betekent. Begin de missie daarom niet met ‘wij’. Bij veel missies zie je dat helaas wel.
Ook de constructie ‘wij willen’ zie je vaak.
Het gaat er immers niet om dat je dat wilt, maar dat je dat doet.
Niet:
Wij willen dat ons land groener en gezonder wordt.
Wel:
Voor een groener en gezonder Nederland.
#10. Wat doe je ermee?
Misschien nog wel het belangrijkste. Welke bedoeling heb je met het verkondigen van je missie?
Ben je al lang blij dat die een keer gelezen worden, dan is dat doel al snel bereikt. Maar het is wel verstandig om de lat aanzienlijk hoger te leggen, want je missie geeft wel de ziel van jouw organisatie weer. Ze vat jouw Unique Buying Reasons samen. Ze geeft aan waarom ze jou zouden missen als je er niet was. Een gemiste kans daarom als je het bij dat ene korte zinnetje of dat korte stukje tekst laat.
Over een missie als ‘Alledaagse dingen bijzonder maken’ kun je bijvoorbeeld blogs in allerlei maten en soorten schrijven. Over ontwerpen, beurzen, klanten en noem maar op. Je hebt meteen content voor je social media. Iedereen uit de organisatie heeft wel een verhaal.
Je bent er nooit klaar mee om over je visie te vertellen. Sterker nog, je moet wel.
Hulp nodig bij het formuleren van je missie?
We helpen je in verschillende teambijeenkomsten hoe je een scherpe missie en visie ontwikkelt, een helder communicatieplan opstelt en makkelijker leert communiceren. In blogs en vlogs bijvoorbeeld. Vraag het Willem maar.