12 augustus, 2019

Waarom content in verhaalvorm zo goed werkt

Zal ik je eens een verhaaltje vertellen?

Schakel Marketeers
2 - 2 min. read
Copywriting

Ik zat begin dit jaar bij een cursus van de KVK die me handig leek, maar ook oersaai. Over belastingen. Verzekeringen. Dingen die je moet regelen als je start met ondernemen. Met tegenzin sleepte ik me mezelf de drempel over van het deprimerende gebouw. De regen maakte de setting nog triester en eenmaal binnen zaten andere deelnemers te gapen, te Facebooken of beiden. Ik wilde het liefst weg. Niet nadenken, hop de deur weer uit. Maar uiteindelijk vloog de ochtend voorbij. En de materie bleef hangen. Waarom? Omdat de adviseur een geweldige verhalenverteller was.

Content in verhaalvorm houdt de lezer, luisteraar of kijker langer vast en informatie blijft beter hangen. Waarom?⠀

  • Verhalen spreken tot de verbeelding. Je ziet de beschreven situatie letterlijk voor je ontvouwen hoe verder je leest;
  • Verhalen geven betekenis en gevoel aan droge feiten en cijfers;
  • Je kunt ze vertalen naar je eigen situatie;
  • Ze dagen uit tot het vormen van een mening.⠀ ⠀

Daarbij maken mensen voornamelijk beslissingen op basis van emotie. Je dringt pas door in iemands hoofd als je eerst zijn hart hebt weten te raken. Pas daarna zijn mensen ontvankelijk voor je argumenten, feiten en uiteindelijk je product of dienst.

Dus verhalen. Vertel verhalen. Een goed verhaal:

  • Heeft een begin, midden en eind
  • Een hoofdpersoon, een wens, een conflict, een oplossing en een climax
  • Is persoonlijk
  • Fascineert
  • Maakt emoties los

Twijfel je welke verhalen jij kan delen? Weet je niet zo goed hoe je jouw boodschap in een aantrekkelijk en authentiek verhaal verwerkt? Ik help je graag op weg.