1. Praat met je doelgroep
“Praxima levert echte bouwmaterialen van kwaliteit, voor een lage prijs!”
“Welkom. Tuincentraland voor al je tuinbenodigdheden. Makkelijk en betaalbaar!”
Het lijkt wel een aankondiging van een groots artiest in een bomvol stadion. Maar het gaat over je eerste zin op de homepage van jouw website. Is het aantrekkelijk voor je bezoeker? Nee. Dus moet je het niet willen. Spreek hem rechtstreeks aan. Dit maakt het persoonlijker en je webbezoeker voelt ook daadwerkelijk dat het om hem gaat. Zie het dus niet als een reclamepraatje. Je lezer is dan als sneeuw voor de zon verdwenen. Je bent de zoveelste die wil laten zien hoe geweldig je diensten of producten wel niet zijn. Een no-go dus.
Hoe dan wel? Schrijf niet over jezelf in de derde persoon, maar in de ik- of wij-vorm. En nog belangrijker: praat met je doelgroep over wat hen bezighoudt. Heb het over hun dagelijkse leven of hun probleem. En vertel hoe jouw product of dienst dat probleem kan oplossen. Hiermee raak je de klant. Ze herkennen zich in jouw verhaal.
2. Denk vanuit je klant
“Kom snel bij ons langs voor een kappersafspraak voor maar 19,99.”
“Voor 49,95 wassen, knippen en kleuren.”
De kans is groot dat bovenstaande zinnen jou niet gek in de oren klinken. Je prijst namelijk je diensten en producten aan. Toch is dit niet handig. Klanten zijn namelijk niet geïnteresseerd in jou. Waar ze wel belangstelling voor hebben? Hun eigen leven.
Denk dus vanuit je klant. Waarom komt hij op jouw site terecht? Hoe kun je hun leven makkelijker en leuker maken? Vertel hierover. Want voor een uitgebreide productuitleg komen ze niet.
Helemaal klaar met jouw futloze haar? Kom bij ons langs voor een heerlijke wasbeurt, waarbij we je haarstructuur een flinke boost geven. Neem daarna plaats in onze massagekappersstoelen. Terwijl jij geniet van een lekkere koffie, knippen wij je haar in een coupe die jij wilt. Een andere kleur? Geen probleem. We hebben net zoveel kleuren als jij kan bedenken. Altijd een die bij jou past. Wanneer gun jij jezelf dit verwenmoment?
3. Maak het persoonlijk
Je website gaat over jouw producten en diensten die je verkoopt en aanbiedt. Betekent dit dat je het niet over jezelf mag hebben? Absoluut niet. Integendeel zelfs. Vertel wat over jezelf op je website. Zo ben je voor de bezoeker meer dan alleen maar de makelaar, psycholoog of webshopverkoper. Het zorgt voor vertrouwen.
Speel je graag een potje voetbal? Heb je twee kinderen en ga je graag op vakantie naar Spanje? Vertel het! Zo leren je bezoekers je persoonlijk kennen. Ze hebben dan sneller en ongemerkt het idee dat ze een product of dienst kopen bij een kennis. De lijntjes zijn korter. En de kans is hierdoor groter dat je bezoeker daadwerkelijk bij jou het product aanschaft. En misschien wel terugkomt voor meer.
4. Verleidelijke tussenkoppen
Typisch zoekgedrag. Scannen, scannen en nog eens scannen. Webteksten worden eigenlijk niet meer aandachtig gelezen. De bezoeker wil zo snel mogelijk informatie. Om vervolgens weer verder te gaan met zijn leven.
Trek daarom de aandacht met aantrekkelijke tussenkoppen. En vertel wat je allemaal te bieden hebt. Kort en krachtig. Je bezoeker moet gelijk zien of jouw producten of diensten zijn verwachting vervult. Anders is hij weg.
5. Zeg maar dag tegen vakjargon
Je bezoeker weet toch niet wat je bedoelt.
“Engo is een van de kleinste energieleveranciers in ons land. Maar hard op weg in de Nederlandse markt voor internet, tv en bellen. Sinds 2007 breken wij met vertrouwen en veeljarige vakkennis de traditionele markt open. Wij zijn er namelijk alleszins van overtuigd dat de prijzen lager worden bij meer mededinging. Hierdoor wordt onze dienstverlening beter. En dit zorgt weer voor een betere innovatie.”
Mededinging? Traditionele markt? De kans is groot dat je het stukje tekst vaker moet lezen, omdat je niet begrijpt wat er staat. Sommige termen worden door mensen zo vaak gebruikt dat ze denken dat iedereen het woord kent. Niet dus. Waarschijnlijk alleen mensen in jouw branche. Dus gebruik deze woorden vooral als je een interne mail verstuurd naar je collega’s. Maar waag het niet om het te gebruiken voor je (potentiële) klanten. Want die gaan rennen. En nee, niet jouw kant op.
Spreek de taal van je doelgroep. Door meelevend te schrijven, houd je de aandacht van je bezoeker vast. Je boodschap vertellen in een persoonlijk verhaal werkt goed. Het zorgt voor herkenning. En de lezer leest graag verder. Maar maak de teksten niet te lang, dan haken ze af. Niemand zit te wachten om eindeloos door jouw homepagina vol met teksten te scrollen.
Kortom: vertel makkelijk, snel, met empathie en een vleugje humor. De perfecte ingrediënten voor een smaakvolle tekst.
6. Tell a story
Gebruik voorbeeldpersonen in je verhaal. Je bezoeker zal zich sneller herkennen in een personage dan een taaie omschrijving. Nu denk je misschien, hoe dan? Nou, ik geef je een voorbeeld. Het hoeft namelijk niet moeilijk te zijn.
“Wij zijn een erkend interieurbedrijf, wij leveren maatwerk voor zowel particulieren als bedrijven. Dus helpen kunnen wij jou altijd. Met grote en kleine projecten. We komen bij je langs voor een gesprek en bespreken de mogelijkheden. Daarna kunnen we al snel voor je aan de slag. En kun jij zo snel mogelijk genieten van je nieuwe interieur.”
Geen onaantrekkelijke tekst. Toch kan die levendiger. Komt ‘ie.
“Éen van onze klanten – Joost – is pas vader geworden van zijn eerste kind Liva. Hij is een ster in de tuin, maar heeft twee linkerhanden als het gaat om klussen in huis. Wij zorgen ervoor dat zijn dochter een mooie en veilige babykamer krijgt.
Een andere klant van ons – Carla – is onlangs gescheiden en heeft een klein appartement in het centrum van Zwolle gekocht. Helaas is de woning al heel lang slecht onderhouden. Alles is dus aan vervanging toe. Voor haar is het belangrijk dat ze snel in haar nieuwe appartement terechtkan. Daarom hebben wij een mooi ontwerp voor haar badkamer en keuken geschetst die we nu daadwerkelijk gaan bouwen. Zo kan Carla vlot haar nieuwe leven opbouwen in een huis waar zij zich thuis voelt.”
7. Doe eens lief, geef een prijsindicatie
Het is je gelukt. Je bezoeker is enthousiast over je. Door jouw sterke verhaal heb je hem overtuigd. Op naar een kostenindicatie denkt de lezer. Maar die is nergens te bekennen.
Niet slim. Zeg maar gerust een potentiële afhaker voor je mogelijke klant. Hij moet namelijk een extra stap zetten. In zijn mailbox of telefoon klimmen en jou bellen voor een prijs. Tegen de tijd dat de bezoeker jou daadwerkelijk spreekt, kan hij je concurrent al op het oog hebben. Die zijn prijzen wel direct laat zien. Moeten we niet hebben.
Oh ja, we geven je nog een extra argument om hier transparant over te zijn. Je hoeft namelijk minder tijd te besteden aan het beantwoorden van mails en telefoontjes. Je houdt tijd over voor andere dingen. Win-win dus.
Dus, doe eens lief en vermeld iets over kosten op je website. Een prijsindicatie is vaak al voldoende.
Wil je ook raak schrijven voor je doelgroep?
Wij helpen je met het schrijven van teksten die goed smoelen. Zo’n tekst die je bezoeker prikkelt en overtuigt om voor jou te kiezen. Sparren? Onze creatieve pen kan niet wachten.