“Ik weet niet zo goed wat ik moet vertellen…”
Maar wél als je hier over nadenkt.
Je bent misschien geneigd om alle benefits van je product of dienst op te sommen. Lekker de boel volproppen met alle voordelen. Daar word jij blij van, maar jouw klant…? Die zit daar niet op te wachten.
Mijn tip: draai je ‘wat moet IK vertellen’ om naar ‘wat willen MIJN KLANTEN van me weten?’’ Op die manier ga je heel anders naar de inhoud van je content kijken en kun je wat jij wilt communiceren beter toespitsen op wat jouw klanten van je willen weten. En dat is over het algemeen:
- Je leren kennen
- Geïnspireerd worden
- Meer kennis opdoen
- Een gevoel van (h)erkenning krijgen
- Maar vooral: een oplossing voor hun probleem of een vervulling van een behoefte
Even een voorbeeldje
Stel je verkoopt verf aan consumenten. Vertel je ze dan dat je de beste verf ooit hebt, dat het zo fijn schildert, dat het gemaakt is volgens de laatste technologie of dat de verpakking zo handig is? Nee. Je laat ze zien wat verf voor ze kan doen; wat de kracht van kleur is. Je helpt ze om van hun huis een thuis te maken, van een oud kastje een eyecatcher en geeft ze inspiratie voor hun volgende schilderklus. Jij bent de verfexpert en verkoopt eigenlijk geen verf maar een oplossing voor een probleem (ik vind ons oude kastje zo saai) of een vervulling van een bepaalde behoefte (ik wil de mooiste babykamer). Jouw verf is eigenlijk alleen maar het middel. Dat is een goed staaltje content.
UPDATE | Wat kan ik vertellen nu het coronavirus het gesprek van de dag bepaalt?
Ook nu kun je je nog steeds houden aan de vijf contentbehoeftes. Weeg wel goed af of de content die je op de planning had staan nog relevant en gepast is om te delen. Daarbij kan ook jij inhaken op het gesprek van de dag. Soms lijkt dat overbodig, maar is het juist wél verstandig om te doen. We laten het je zien.
#1 Deel je eigen verhaal
Iedereen heeft al wat over het coronavirus gezegd. Het hele internet staat ermee vol en je hebt van andere bedrijven al tig nieuwsbrieven en updates gekregen. Wie zit er dan nog op jouw verhaal te wachten? Juist: je klant. Je medewerkers. Je doelgroep. Ook nu willen zij weten hoe jij met deze situatie omgaat, wat er bij jou op de werkvloer speelt en zich identificeren met je. Dus deel het gevoel wat in jouw bedrijf, organisatie of instelling leeft. Op je eigen authentieke manier.
#2 Inspireer
Het is goed om positief te blijven communiceren. Om creatieve oplossingen te vinden nu er zoveel beperkingen worden opgelegd. Natuurlijk is het ronduit kl*te als je de deuren van je lunchroom moet sluiten of je geen dagbesteding meer kan bieden voor eenzame ouderen. Maar welke initiatieven kun je bedenken om er toch het beste van te maken? Hoe kun je jezelf nuttig maken of een ander helpen? Deel inzichten en initiatieven, zodat je je klanten inspireert en raakt.
#3 Kennis opdoen
Klanten hebben altijd honger naar informatie en kennis. En dat hebben ze in deze gekke tijd nog steeds. Of misschien juist wel meer. Kijk of je een haakje kan vinden naar jouw diensten. Maar let op: het gaat hierbij om belangeloos informatie verstrekken. Niet om direct te verkopen! Neem het voorbeeld van het Voedingscentrum dat een dossier Corona & Voeding heeft gemaakt.
#4 Een gevoel van (h)erkenning krijgen
Mensen doen zaken met mensen. Niet met bedrijven. Ze zijn altijd op zoek naar een stukje identificatie. Krijgen ze het gevoel dat jij ze snapt? Raak je met je boodschap hun beleveniswereld? Voelen ze zich door jou gezien? Delen ze dezelfde waarden? Kortom: zet je doelgroep op een voetstuk. Laat klanten voelen hoe belangrijk ze voor je zijn. Want dát doe je met goede content.
#5 Oplossing probleem/vervulling van behoefte
Kruip in het hoofd van de klant. Welke prangende vragen heeft hij of zij nu? Tegen welke (mogelijke) problemen lopen klanten aan? Welke zorgen leven er over jouw diensten? Komt hun bezorging nog op tijd? Kunnen ze een opdracht uitstellen? Waar kunnen ze terecht met vragen? Kortom: inventariseer alle vragen, maak een Q&A en communiceer hier proactief over. Dit geeft klanten rust, vertrouwen en kant-en-klare-oplossing nog voordat het een probleem was. Albert Heijn doet dit mooi in het volgende filmpje. Door een kijkje te geven in de distributiecentra neemt AH de angst weg dat de winkels straks leeg zullen. Er is genoeg voor iedereen.