16 oktober, 2020

Zo creëer je een persona waar je écht wat aan hebt

Als je een marketing- of communicatieplan maakt, dan komt er vaak een persona aan te pas. Maar niet zo’n globale beschrijving van een persoon die iets van je zou kunnen kopen. Nee. We willen een compleet profiel van jouw doelgroep. Omschreven in een persoon van vlees en bloed. Met idealen en struggles. En juist die struggles zijn belangrijk, want dáár kan jij op inspelen.

Schakel Marketeers
3 - 5 min. read
Communicatie

Een persona waar je écht wat aan hebt, die maak je niet even tussen de bedrijven door. Daar moet je tijd insteken. Het is meer dan alleen naam, leeftijd, woonplaats en functie. Er gaat heel wat voorwerk aan vooraf. 

Struin het internet af

Tegenwoordig kun je alles online vinden. Ook voor het creëren van je persona. Duik in Google Analytics voor de standaardinformatie zoals de leeftijd en het geslacht van je bezoekers. Maar ook de locatie is van belang. Zie je dat een groot deel bijvoorbeeld uit Zwolle komt, lees je dan in over deze stad en zijn mensen. 

Bekijk ook hoe je doelgroep in zoekmachines zoekt. En welke vragen ze googelen. 

Luister naar je klanten

Want hoe zijn zij bij jou terecht gekomen? Welke problemen heb jij voor hen opgelost? En waarom hebben ze juist voor jouw bedrijf gekozen? Dit wil je weten, want hier kan je rekening mee houden met het vinden van nieuwe klanten.

Uitpluizen maar

Je hebt aardig wat informatie verzameld. Leg alles naast elkaar en kijk waar verschillen en overeenkomsten zitten. En nog belangrijker, kijk waar jij op in kunt spelen. Want dat is uiteindelijk het doel van je persona: weten hoe je doelgroep in elkaar zit en hoe je het beste met haar kunt communiceren.

Aan de slag met jouw persona!

En dan is het zover. Je hebt nu alle informatie verzameld die je nodig hebt. Nu mag je een persona creëren. Maar wat zijn nou de ingrediënten van een persona waar je wat aan hebt?

Naam

De naam brengt je karakter tot leven. Zorg voor een naam die bij je doelgroep past. Heb je een internationale doelgroep? Geef je persona dan geen oer-Hollandse naam. 

Leeftijd

Vaak zie je een leeftijdscategorie bij een persona. Bijvoorbeeld Pietje van 25 tot 35 jaar. Maar het is niet zo dat Pietje de ene dag 35 is, de week erop 28 en daarna nog even 32. Nee, hij is 26. Dus geef hem een leeftijd en niet een hele categorie. En waarschijnlijk heet hij ook geen Pietje ;).

Gezinssamenstelling

Woont je persona nog bij zijn ouders? Samen met vrienden? Of met zijn vrouw en kinderen? En woont hij in een rustig dorp of juist in een drukke stad? Heeft hij huisdieren? Maak het zo scherp en zo echt mogelijk. Want juist de details kunnen belangrijk zijn.

Werk

In welke sector werkt je persona? Bij welk bedrijf? En wat is zijn functie? Je kunt denken dat dit niet van belang is voor jouw diensten of producten. Maar het kan zeker invloed hebben op zijn levensstijl en dus ook zijn aankopen.

Werkdag

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jouw persona? Zijn alle dagen redelijk hetzelfde of is elke dag weer anders?

Verantwoordelijk voor…

Waar is jouw karakter verantwoordelijk voor? Is hij leidinggevende? Bestelt hij elke maand alle kantoorbenodigdheden? Of is hij verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het bedrijf? Weet wat zijn verantwoordelijkheden zijn. Want wie weet loopt hij ergens tegenaan en kan jij iets voor hem betekenen.

Doelen

Welke doelen heeft je persona? Privé en op het werk. Leuk om over na te denken én handig om op in te spelen met je content.

Struggles

Welke struggles heeft je persona? Waar loopt hij tegenaan? Want als jij weet waar je doelgroep tegenaan loopt, dan weet je ook waarmee je kunt helpen.

Informatie verzamelen

Hoe verzamelt hij informatie? Welke vakbladen leest hij, van welke websites haalt hij informatie en welke mensen volgt hij? Daar kun je gebruik van maken in je marketing- en communicatieplan.

Social media

Welke social mediakanalen gebruikt jouw persoon? Goed om te weten, want daar wil jij ook aanwezig zijn.

Contact

Hoe wil de persona contact hebben met jouw bedrijf? Gaat dit vooral telefonisch, per mail of face-to-face? Zoek het uit en maak hier gebruik van. Want daar kan je een verschil in maken.

Zetje in de goede richting

Vind je het lastig om een persona te creëren? Geef ons een belletje, we helpen je graag!