1. U óf je
Ik zie het regelmatig voorbij komen: een tijdlijn met u en je door elkaar. Dat is rommelig, moet je gewoon niet doen. Bedenk wie je doelgroep is. Spreek je hen in het echt met u of je aan? Doe dit op social media dan ook. En wat nou als je verschillende doelgroepen hebt op LinkedIn, Facebook en Instagram? Gebruik de vorm die past bij de doelgroep op dat kanaal. En houd dat vast.
2. Likes van je moeder
Het is heel leuk om likes te krijgen, daar is iedereen het over eens. Je wilt dat mensen je berichten leuk en interessant vinden. En dan komt daar die eerste like. Is ‘ie van die klant waar je laatst geweest bent? Of van dat ene bedrijf waar je graag een samenwerking mee aan wilt gaan? Nee, het is een like van je moeder. Ook leuk toch? Nee. Begrijp me niet verkeerd, het is heel leuk dat ze het leuk vindt wat jij doet, maar dat is niet je doel. Grote kans dat je moeder alles leuk vindt wat jij doet. Maar die like van je moeder, daar doe je het niet voor. Je doelgroep moet het leuk vinden. Of interessant. Zorg dus voor content die aansluit bij je doelgroep. Ontwikkelingen in het vak, tips en trics, wat jij voor hen kan betekenen, etc. Wees relevant.
3. Beelden die shinen
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat gezegde ken je vast wel. Maak hier gebruik van op je social media. Neem het niet te letterlijk, want een beeld zonder tekst, dat is een beetje té minimalistisch. Vul je beeld aan met tekst en vul je tekst aan met beeld. En die beelden, die moeten natuurlijk wel aansluiten op je huisstijl. Net zoals je tekst moet aansluiten op je tone of voice. Zorg ervoor dat je tijdlijn eruitziet als een mooi canvas. Mensen houden van mooie dingen. Jij kijkt toch ook liever naar een man in pak dan een man met een afgezakte slobberbroek en gratis bilnaad?
4. The joke’s on you
Humor is king. Je kan het zelfs inzetten om klanten aan je merk te binden. Denk aan Bol.com met hun ludieke reviews en aanbevelingen of Coolblue met hun woordgrappen. Dat is toch leuk om naar te kijken? Ze maken mensen aan het lachen. Niet elk bedrijf kan dit doen natuurlijk. Als je tandarts opeens grappen gaat maken over wat hij allemaal met zijn boor doet, dan ga je er niet meer met vertrouwen naartoe. En overdrijf niet. Humor is net als alcohol, gebruik het met mate. Anders heb je later spijt.
5. Inhaken op social media
Inhakers zijn niet meer weg te denken. En dat is ook niet zo gek: ze zijn hartstikke leuk. Maar wees er wel snel bij. De eerste berichten zijn nog leuk, maar het tiende bericht gaat vervelen. En haak niet in om het inhaken. Het moet wel relevant zijn voor je merk, bedrijf of je volgers. En dus niet voor je moeder.
6. Denk toch eens na joh
Het is belangrijk om regelmatig een bericht te plaatsen op social media. Want, zoals ik al zei, met hier en daar een berichtje ben je er niet. Maak elke maand een planning voor je content. Zorg voor vaste rubrieken, categorieën of kapstokken. En laat deze maandelijks of wekelijks terugkomen.
7. Stop met aanklooien en houd vol
Heel leuk al deze tips, maar waar plaatst je je berichten? Hoe heb jij de keuze gemaakt voor de kanalen die je gebruikt? Was het omdat iedereen op Facebook zit? Of omdat je buurman ook opeens Instagram heeft? Gebruik je Facebook omdat het je wel leuk lijkt of omdat je doelgroep er te vinden is? Er moet een strategie achter zitten. En dat hoeft echt niet een heel boekwerk te zijn, dat leest niemand. Maar je moet wel weten wie je doelgroep is en via welke kanalen je je doelgroep kunt bereiken. Hier en daar een berichtje gaat je ook geen goed doen. Houd vol, maak een plan en plaats regelmatig een berichtje.
Plaats jij berichten voor je moeder en ziet jouw tijdlijn eruit als een bilnaad?
Wij helpen je om jouw merk op de kaart te zetten. Met rake content waar jouw klanten niet omheen kunnen. Met een contentplan en ingevulde kalender. Plan een date met ons, zorgen wij voor het maatpak ;).