01 oktober, 2021

6 veel gemaakte fouten in branding

Ben jij goed bezig? Of sla je de plank volledig mis? Ik deel 6 veel gemaakte fouten in branding met je. Kun je zien of je lekker bezig bent.

Schakel Marketeers
6 - 9 min. read
Branding

1. Branding wordt onderschat

Of je nu al een bedrijf hebt of er een gaat beginnen, je merkidentiteit is belangrijk. Het is een van de eerste dingen die een potentiële klant ziet. En nee, dan hebben we het niet alleen over een logo. Branding gaat om het gezicht van je merk. De eigen stem of tone of voice. Een uniek geluid. Allemaal ontstaan vanuit een duidelijk merkconcept. Wie ben je en waar sta je voor? Kortom: branding is alles wat je kunt gebruiken om je bedrijf én je verhaal naar buiten te brengen. Met alleen een logo ergens opplakken ben je er dus niet.

Je krijgt meestal maar één kans om een goede indruk te maken, dus zorg dat het meteen raak is! Een goede merkidentiteit zorgt ervoor dat jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. En je klanten zullen je direct herkennen en boodschappen sneller vertrouwen. Feit.

2. Niet echt consistent

Dit zie je vooral op social media. Bedrijven gooien alles online. Alles. Het maakt vaak niet uit welke kleur, tone of voice en font gebruikt worden. “Ik heb weer voldaan aan mijn wekelijkse post, mooi!” Nee, dat is het dus niet. Het is een rommeltje. Niemand herkent jouw bedrijf tussen de andere posts. Zonde.

Sterke merken zijn consistent in alles wat ze doen.

Elke keer als jij met een sterk merk in aanraking komt, voel je dezelfde sfeer. De communicatie weerspiegelt dezelfde belofte en de tone of voice is authentiek. Kortom, het plaatje wat het merk heeft gecreëerd klopt altijd. Neem bijvoorbeeld Ikea. Of je nu hun catalogus openslaat, een commercial ziet, in de winkel loopt of een vacature leest. Het roept altijd hetzelfde herkenbare gevoel op. Je weet meteen: dit is Ikea.

3. Voorbijgaan aan de kern

Ik zie het als een gemiste kans. Toch gebeurt het veel. Bedrijven met een logo en branding die voorbijgaan aan de kern van de dienstverlening. 

Voorbeeld: Transportbedrijf X BV. Een kleine onderneming. Bestaat al 15 jaar en is de trotse bezitter van 3 prachtige vrachtwagens. Echte pareltjes.

Wat hebben ze als logo? Een vrachtwagen of een afgeleide vorm daarvan. En ook op de website zie je volop vrachtwagens. En juist daar gaat het in mijn ogen mis. Bij de vrachtwagen. Want, daar gaat het niet om. Dat is niet de kern. De vrachtwagen is een middel. De kern is dat Transportbedrijf X BV zijn klant een oplossing biedt. Een probleem oplost. Goederen van A naar B brengt, omdat de klant dat zelf niet kan of wil.

Dus, hoe mooi die vrachtwagen ook is, het zegt niets. Zorg ervoor dat je de kern raakt. In beeld, vorm en woord. Stel jezelf de vraag: “Wat is het belangrijkste doel van mijn bedrijf en welk probleem los ik op? 

Je bedrijf bestaat namelijk om die problemen op te lossen. Je levert producten of diensten die een oplossing zijn of een behoefte vervullen. Bijvoorbeeld hardloopschoenen waarmee ambitieuze millenials nóg harder of verder kunnen lopen. Of een softwarepakket dat bedrijven in de maakindustrie op een eenvoudige en snelle manier helpt met het berekenen en indienen van de juiste jaarcijfers. 

Wat is jouw doel? En is jouw positionering scherp? 

4. Veilig doen wat een ander doet

“Doe maar een beetje zoals zij”. Hoor ik regelmatig. Waarom? Vraag ik me af. Durf je dan echt niet je kop boven het maaiveld uit te steken? Je bent uniek. Show it! Durf anders te zijn dan de rest in jouw branche. Daar heb je hem weer, het maaiveld. Steek je kop erboven uit. Anders val je niet op, maar weg. En van wegvallen is nog nooit iemand beter geworden.

Hier een typisch voorbeeld. Zomaar een greep uit de eerste pagina van Google. Allemaal een auto of een afgeleide vorm daarvan als logo. Vaak van een model waarvan ze alleen maar durven dromen. Niet bepaald uniek. Je valt niet op.

Hoe je opvalt? Ontdek wat jou anders maakt. Misschien is het je aanpak, misschien het eindresultaat of iets daar tussenin. Maar er is altijd iets. Jouw authentieke verhaal.

Authentieke verhalen onthouden we en vertellen we door. Merken die zich uit durven te spreken, handelen vanuit een duidelijke missie en visie en communiceren vanuit hun eigen verhaal. Daarom hebben ze een vele malen grotere aantrekkingskracht dan merken die dit niet duidelijk uitdragen. Want zeg nu zelf: koop je liever een product van een merk dat ergens voor staat en waarmee je je kan identificeren. Of ga je voor een merk waarvan je eigenlijk geen hoogte krijgt? Persoonlijkheid is hierbij van essentieel belang.

5. De valkuil der clichés

Jij trapt er makkelijk in en komt er moeilijk weer uit. Jij. Niet je potentiële klanten. Die lezen er overheen. Want ja, de concurrent zegt exact hetzelfde. 

Goed. Wat zijn die clichés dan? Komen ze.

Ze beginnen bijna altijd met “wij zijn … betrokken, professioneel, flexibel, uw betrouwbare partner, uw specialist, al 30 jaar uw totaalleverancier voor al uw vraagstukken” (Echt!? Al mijn vraagstukken?) en ga zo maar door. Gebakken lucht. Want het moest er nog eens bijkomen van niet.

De valkuil der clichés: welkom op onze website

Hoe voorkom je ze?

De belangrijkste verandering is misschien wel om te stoppen met het zeggen van ‘ik’ en ‘wij’. Bedrijven vertellen vaak vanuit zichzelf. En dat is een makkelijke manier om de aandacht van je bezoeker te verliezen. Dus, vertel je bezoeker wat ze aan jouw product of dienst hebben. What’s in it for them?

Het is prima om je bezoekers te vertellen hoe jij hen kunt helpen. Maar doe dit niet in de vorm wij- of ik-vorm. Je lost hún problemen op. Dus zorg er ook voor dat zij dit zo ervaren. Maak hen de held van het verhaal. Praat rechtstreeks met hen en vervang ‘wij’ of ‘ik’ door ‘jou’.

Meer weten over copywriting?

6. Verkeerd fontgebruik

Een font is een combinatie van een gekozen lettertype (bijv. Helvetica), de stijl (Bold) en de grootte (18 punten). Een font bepaalt voor een groot deel je merkidentiteit. Het bepaalt hoe mensen je zien, wat ze bij je voelen en hoe ze je benaderen. 

Dit overkwam mij laatst. Ik kreeg van een groot internationaal bedrijf een uitnodiging voor een feest. Leuk! Maar het is geschreven in Comic Sans. Oké, waar nodig je me voor uit. Een kinderfeestje? We zeggen niet wat we gaan doen, maar neem je zwembroek mee? Of viert het bedrijf een jubileum en wordt er daarom een groot feest gegeven? Dat laatste was het geval. Ik had het mis! Toch geen kinderfeestje. Zo zie je wat een verkeerd gekozen font doet. Het zorgt voor misverstanden.

SCHREEUW NIET ZO!

Over misverstanden gesproken… gebruik je veel hoofdletters in de branding? Heb je per ongeluk de caps-lock aangezet? Ik raak altijd geïrriteerd van bedrijven/merken die vrijwel ALLES IN KAPITALEN TYPEN. Van het logo tot alle titels en koppen. 

Schreeuw je graag tegen je doelgroep? Wil je niet dat potentiële klanten je lief vinden? Ga dan vooral door. Wil je jouw klant wel op een vriendelijke manier bereiken? Probeer dan hoofdletters zoveel mogelijk te vermijden om irritaties en verkeerde interpretaties te voorkomen. Oh, en wist je dat hoofdletters ook minder goed leesbaar zijn in lange zinnen?

Oké, voor menu items geldt dit alles niet. Deze zijn vaak kort en moeten juist opvallen. Hier kun je prima hoofdletters voor gebruiken.

Typ! Maar kapitaal met mate.

Het kiezen van het juiste font is dus erg belangrijk voor de geloofwaardigheid en continuïteit van je merk. Je kunt meer dan één lettertype gebruiken, maar meestal adviseren we om er niet meer dan twee of drie te gebruiken. En zorg ervoor dat het font past bij de identiteit van je bedrijf. 

Zelf je branding ‘on point’ krijgen?