23 juni, 2020

Marketing Automation, hoe houd je het persoonlijk?

Hoe zorg je ervoor dat je communicatie met en naar je potentiële klant persoonlijk blijft? Jij hebt met behulp van je flows gezorgd dat je weinig handmatige handelingen meer hoeft te doen. Maar je wilt natuurlijk niet dat je lead en klanten zich een nummertje voelen. Deze moet zich verbonden (gaan) voelen met jouw organisatie. En dat gaat het beste als zij het contact als persoonlijk ervaren. Hoe pak je dit aan?

Schakel Marketeers
2 - 3 min. read
Marketing Automation

1. Schenk aandacht aan de fase waarin jouw (potentiële) klant zich bevindt.

Neem de tijd om je flows zo in te richten dat de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon gaat. Betekent dit dat je meerdere zijwegen in moet bouwen bij je flows? Doe dit dan. En vergeet niet om deze flows te blijven optimaliseren als je erachter komt dat iets wel of juist niet werkt.

2. Geef je klant/lead het gevoel dat ze gehoord worden.

Neem manieren in je flow op voor je klanten om een reactie of hun mening te geven. Implementeer bijvoorbeeld een poll of een meerkeuzevraag, waar je in een volgende stap weer op inhaakt. Denk ook aan een duidelijke optie voor de klant om persoonlijk contact op te nemen/aan te vragen. Op sommige vragen en wensen kun je nou eenmaal niet van tevoren al anticiperen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je ook luistert naar wat je potentiële klanten je vertellen.

3. Geef je (potentiële) klant de tijd die hij nodig heeft.

Het liefst loods je iedere lead zo snel mogelijk door de customer journey heen, zodat deze overgaat tot aankoop. Maar dit kan natuurlijk ook afschrikken. Zorg dat je je leads de tijd gunt en wees niet bang hier extra stappen voor op te nemen in je flows. Lead nurturing kost tijd, maar levert je uiteindelijk meer op dan haastwerk.

4. Persoonlijk taalgebruik.

Maak gebruik van termen die duiden op een samenwerking. Geef de ontvanger het idee dat deze daadwerkelijk met een persoon communiceert, of in ieder geval met een organisatie waar mensen achter zitten. Pas ook je taalgebruik aan op jouw doelgroep. Weet je dat jouw doelgroep het prettig vindt om op formele wijze en met u aangesproken te worden? Zorg er dan voor dat je dit ook doet in je e-mails. Kan het niet informeel en direct genoeg voor jouw doelgroep? Dan scoor je daar de meeste punten mee.

5. Wees niet bang om personlijk contact op te pakken.

Misschien wel het belangrijkste punt. Als (je merkt dat) je lead of klant behoefte heeft aan persoonlijk contact (bijvoorbeeld telefonisch), zorg dan dat deze dat krijgt. Of je nou zelf de telefoon oppakt of zorgt dat er een melding naar je callcenter gaat. In HubSpot kan je bijvoorbeeld signalen aangeven wanneer een lead of prospect persoonlijke aandacht nodig heeft. Je wilt deze klant of lead natuurlijk binnen halen/houden. Houd dus niet hardnekkig vast aan jouw ingestelde flows als dat jou een klant kan kosten.

Need help?

Heb je hulp nodig bij het instellen van je flows? of wil je advies over hoe je moet beginnen met marketing automation? Neem contact met ons op.